Statul amana iar posibilitatea denuntarii clauzelor abuzive, inclusiv din credite, pana in octombrie.
HotNews.ro
Vineri, 28 iunie 2013
Posibilitatea denuntarii clauzelor abuzive din contractele de prestari servicii, inclusiv credite bancare, care trebuia aplicata din luna iulie, a fost din nou amanata de catre autoritati, de data aceasta pana in luna octombrie, dupa ce Guvernul a fost informat ca bancile ar pierde peste 1 miliard de euro, scrie Mediafax. Amanarea a fost operata de aceasta data in Parlament, de catre deputati, la votarea proiectului de lege pentru punerea in aplicare a Codului de procedura civila.
La inceputul acestui an, Guvernul a decis, prin ordonanta de urgenta aprobata in ultima zi inaintea vacantei parlamentare, cand mai putea emite astfel de ordonante, ca articolul din Codul de procedura civila care ofera posibilitatea Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau asociatiilor de protectie a consumatorilor sa denunte in instanta clauzele abuzive si sa le elimine din toate contractele de prestari servicii, inclusiv credite bancare, sa fie amanat pana la 1 iulie 2013.
Amanarea a intervenit la solicitarea expresa a misiunii Fondului Monetar International, care a motivat ca nu exista un studiu de impact asupra sistemului bancar. O astfel de conditionalitate a mai fost introdusa in scrisorile de intentie din anul 2010, cand expertii internationali au cerut modificarea OUG 50/2010, care obliga bancile la transparentizarea costurilor din contractele de creditare.
In ambele situatii, BNR s-a opus initiativelor legislative si a facut lobby pe langa Guvern si FMI pentru a nu valida acte normative care ar aduce pierderi in sistemul bancar, motivand ca ar putea fi pusa in pericol stabilitatea financiara.
Premierul Victor Ponta sustinea atunci ca nu este "prieten" cu bancherii, dar ca amanarea a fost convenita cu FMI deoarece est nevoie de "timp".
In aceasta saptamana, termenul a fost din nou amanat, de aceasta data in Camera Deputatilor, pana la 1 octombrie 2013.
Bancile au insistat in repetate randuri pentru eliminarea acestei prevederi din Cod, desi reglementarea face parte dintr-o Directiva europeana care trebuia aplicata de Romania inca de la momentul integrarii europene, din 2007.
La inceputul lunii iunie, Banca Nationala a Romaniei a transmis Guvernului un studiu de impact din care rezulta ca bancile au calculat pierderi de circa 5 miliarde lei (peste 1,1 miliarde euro) din introducerea proceselor colective privind clauzele abuzive practicate in contractele de creditare din relatia cu populatia.
Miza proceselor colective rezida in faptul ca bancile vor fi obligate, odata cu introducerea in noul Cod Civil a acestui tip de procese, sa modifice in toate contractele de creditare clauzele care ar fi considerate abuzive de instante printr-un astfel de litigiu.
Simularea BNR a avut in vedere toate clauzele care ar putea fi declarate abuzive de instantele de judecata, inclusiv in conditiile in care contractele de credit ar fi considerate adeziuni, deci nu intelegeri negociate. Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre comercianti si consumatori prevede ca pot fi declarate abuzive clauzele pentru care nu se dovedeste negocierea.
Institutiile de credit, sprijinite de BNR, sustin ca procesele colective impotriva bancilor privind clauzele abuzive din contractele de creditare ar putea sa aiba cale de atac la Inalta Curte de Justitie si Casatie, ca o exceptie de la lege, pentru ca deciziile in astfel de spete privesc o masa larga de populatie.
Potrivit Codului Civil, aceste procese ar urma sa aiba ca prima instanta Tribunalul, iar sentinta definitiva sa fie pronuntata de Curtile de Apel.
In cazul in care Guevrnul ar accepta sa legifereze o exceptie in acest sens, prevederea nu ar putea viza doar bancile, ci toate procesele intre consumatori si furnizori, pentru a nu se crea discriminare.
O astfel de masura ar putea aduce la Inalta Curte de Casatie si Justitie mii de procese intre populatie si furnizori de electricitate, telefonie, sau apa si canalizare.
Cele 40 de institutii de credit de pe piata romaneasca au incheiat anul trecut cu pierderi cumulate de 2,3 miliarde lei, triple fata de 2011.
=================================
=================================================
===============================================================
Bancile, FMI, deasupra Legii. Cetateanul, poporul, sclavii nu conteaza!
REMEMBER
Clauzele abuzive din contractele de credit: Bancile ar putea pierde peste 5 miliarde de lei in procesele colective
========================
Bancile ar putea pierde peste 5 miliarde de lei (aproximativ 1,1 miliarde euro) în urma proceselor initiate de clientii nemultumiti de existenta, în contractele de credit, a unor clauze abuzive. Cifra a fost avansata ieri de Banca Nationala a României într-un studiu de impact privind clauzele abuzive practicate în contractele de creditare din relatia cu populatia, studiu care a ajuns ieri pe masa Guvernului.
Potrivit studiului BNR, miza proceselor colective rezida în faptul ca bancile vor fi obligate, odata cu intrarea în vigoare a unor prevederi din noul Cod Civil potrivit carora sa modifice toate contractele de creditare, inclusiv cele aflate în derulare, astfel încât sa elimine clauzele abuzive în cazul în care instanta stabileste ca o banca a inclus într-un contract de credit una sau mai multe clauze abuzive.
Simularea BNR a avut în vedere toate clauzele care ar putea fi declarate abuzive de instantele de judecata, inclusiv în conditiile în care contractele de credit ar fi considerate adeziuni, deci nu întelegeri negociate. Legea 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianti si consumatori prevede ca pot fi declarate abuzive clauzele pentru care nu se dovedeste negocierea.
Mii de procese deja câstigate de clienti
Mai multe case de avocatura au anuntat în urma cu câteva luni ca 7 banci au câstigat în instanta doar 22 de litigii initiate individual de clientii nemultumiti, dintre cele 3.000 solutionate de instante, bancile fiind obligate, conform legii, sa remedieze deficientele din contracte si, în unele cazuri, sa plateasca despagubiri împrumutatilor. Potrivit datelor furnizate de Casa de Avocatura “Coltuc”, bancile au perceput diferite comisioane abuzive, precum comisioane de administrare, de rezerva sau de risc. Cele 3.000 de procese au fost initiate împotriva bancilor Volksbank, BCR, OTP, Piraeus, Banca Transilvania, Bancpost si UniCredit Tiriac.
Si av. Alexandru Dimitriu, reprezentant al Casei de Avocatura Piperea si Asociatii, a precizat ca mii de clienti au câstigat deja procesele prin care cer bancilor eliminarea clauzelor abuzive din contracte. “Pot sa va spun ca aproape toate procesele initiate individual de clienti ai BCR, Volksbank, Bancpost si RBS au fost câstigate în toata tara”, a spus av. Dimitriu, precizând ca în alte doua procese colective, care cumuleaza plângerile a peste 1.500 de clienti, se judeca recursul.
Bancherii vor sa amâne iar eliminarea generala a clauzelor abuzive
Radu Gratian Ghetea, presedintele CEC Bank si al Asociatiei Române a Bancilor (ARB), a afirmat recent ca bancherii nu doresc ca o clauza depistata ca fiind abuziva sa fie aplicata tuturor contractelor din toate bancile.
“Spun din nou ca noi, cei din comunitatea bancara, nu dorim sa mentinem clauzele abuzive în contracte, nu vrem sa avem un sistem bancar în care fiecare banca sa faca ce doreste. Însa ceea ce nu am acceptat si nu vrem sa se aplice este ca odata depistata o clauza cu caracter abuziv si depistarea e validata de o instanta din România cu un nivel inferior de ierarhizare, nu dorim ca acea clauza declarata abuziva sa fie extinsa la toate contractele bancii sau la toate bancile”, a spus atunci Ghetea, subliniind ca atunci când o clauza este considerata abuziva, decizia ar trebui sa apartina unei instante superioare din România.
Noile prevederi ar trebui sa intre în vigoare la 1 iulie
Contactat telefonic, av. Marius Coltuc, reprezentantul Casei de Avocatura cu acelasi nume, a declarat ca, de la 1 iulie, ar trebui sa intre în vigoare prevederile noului Cod de Procedura Civila care stipuleaza ca, în cazul în care instanta a descoperit în contractul unei banci existenta unei clauze abuzive, aceasta va fi obligata sa modifice toate contractele, si pe cele aflate în derulare, si pe cele viitoare, astfel încât acestea sa fie eliminate în totalitate.
“Pentru a se modifica prevederile din Noul Cod de Procedura Civila ar trebui sa se dea o lege organica, dar aceasta ar trebui mai întâi dezbatuta si ar dura cel putin 6 – 8 luni. Nu vor putea obtine ca numai Înalta Curte sa se pronunte pe clauzele abuzive ale bancilor. Asa ca pregatesc terenul pentru o noua amânare, cel mai probabil pentru lunile septembrie – octombrie, ceea ce e foarte posibil sa obtina”, a declarat avocatul.
Guvernul a decis, în luna ianuarie, sa amâne pâna la jumatatea anului intrarea în vigoare a unor prevederi din noul Cod de Procedura Civila, care ar permite asociatiilor de consumatori si ANPC sa ceara în instanta anularea din toate contractele unei banci a unor clauze considerate abuzive. Amânarea a intervenit la solicitarea expresa a misiunii Fondului Monetar International, care a motivat ca nu exista un studiu de impact asupra sistemului bancar.
Potrivit Codului Civil, aceste procese ar urma sa aiba ca prima instanta Tribunalul, iar sentinta definitiva sa fie pronuntata de Curtile de Apel. În cazul în care Guvernul ar accepta sa legifereze o exceptie în acest sens, prevederea nu ar putea viza doar bancile, ci toate procesele între consumatori si furnizori, pentru a nu se crea discriminare. O astfel de masura ar putea aduce la Înalta Curte de Casatie si Justitie mii de procese între populatie si furnizori de electricitate, telefonie, sau apa si canalizare.
Afrodita Cicovschi, curierulnational.ro
iunie 5, 2013
================
===========================
======================================================
Imprumutul de bani costa bani! Nu-i lasa pe altii sa decida pentru tine.
VIDEO
==========================
==================================================
=============================
===========================================
==========================================================
SUPER TARE. Încearcă să și danseze....
===============================
==================================
==================================================
=============================================================
Sfintii Apostoli Petru si Pavel sunt sarbatoriti pe 29 iunie! Azi,Pomenirea Sfinţilor Slăviţilor şi întru tot lăudaţilor şi mai-marilor Apostoli Petru şi Pavel.
RăspundețiȘtergereLa multi ani,tuturor!
http://mhblogonline.blogspot.ro/2011/06/29-iunie-pomenirea-sfintilor-slavitilor.html
Comunicat de presă
RăspundețiȘtergere(29 iunie 2013)
Ref.: Mesajul președintelui României, domnul Traian Băsescu, transmis o ocazia Zilei Imnului Național
http://www.presidency.ro/?_RID=det&tb=date&id=14398&_PRID=lazi
Parlamentul României adoptă prezenta lege.
Art. 1. - (1) Se proclamă ziua de 29 iulie Ziua imnului naţional al României - Deşteaptă-te, române, simbol al unităţii Revoluţiei Române din anul 1848
Nu stiam cum a aparut expresia ,,sa razi si cu curul''. Acum incep sa inteleg. Inclusiv pe aia cu ,,multi, da'prosti''.
ȘtergerePadurea Baciu trece pe locul doi, dupa Cotroceni, cuibul cloncanului.
Interesanta coincidenta! Ziua puscariilor, coincide cu Ziua imnului national al Romaniei! Buey, si uite asaaa... dau drumu la speculatii!
ȘtergereGafă prezidenţială: Traian Băsescu a greşit data la care se marchează Ziua Imnului Naţional (!!!!!!!!!!!!!!!!!)
Ștergere'''''''''''''''''''''''''''
Update 12:00 - Administraţia Prezidenţială a publicat, pe site-ul oficial, o erată pentru comunicatul greşit.
'''''''''''''''''''''''''''
"Dintr-o regretabilă eroare tehnică, mesajul preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, cu ocazia Zilei Imnului Naţional a fost transmis sâmbătă, 29 iunie a.c. Menţionăm că, potrivit Legii nr. 99/1998 pentru proclamarea Zilei Imnului Naţional al României, această zi se sărbătoreşte în data de 29 iulie.
Ne cerem scuze pentru eventualele neplăceri pricinuite."
--------------------
Preşedintele Traian Băsescu a transmis, sâmbătă, un mesaj cu prilejul Zilei Imnului Naţional.
Reacţia lui Traian Băsescu, după gafa legată de Ziua Imnului.
Ștergere==========================
Preşedintele Traian Băsescu a fost întrebat, sâmbătă, cum comentează gafa legată de Ziua Imnului şi dacă vor exista persoane care vor răspunde, el afirmând: "Este inadmisibil şi vor răspunde cu 10% din salariu".
"Este inadmisibil şi vor răspunde cu 10% din salariu", a spus Băsescu. El nu a precizat cine va răspunde, conform Mediafax.
Preşedintele a participat, la Vila Lac 1, la o întâlnire cu liderii judeţeni ai Fundaţiei Mişcarea Populară, după care a făcut o declaraţie de presă.
Ziua puscariilor?Poate noaptea sexului anal sau oral...
RăspundețiȘtergereCezareeeee!!!!La muiti ani!!!!
RăspundețiȘtergereUoai, da unde-i maimutoiul care-nveleste coiul?
RăspundețiȘtergereCezarila, o maslina, o duda murata, ceva acolo sa mearga tuica din pruna?
Ai di pula me ! Iar s-o terminat iunie !
RăspundețiȘtergereBine ca nu si bloaga politianului de puscarii Vasile ot Drobeta !
Pana ma "bag", din iar, trebo sa rezolv, musai, cateva prioritati mai principale inainte de toate, cacum ar hi:
-sa-i trag o putza hoastei, pe acest pamant romanesc, scaldat de milenii cu sange si sudoare (in lipsa de imposibilitate de putza sculata, din cauza zborulu' prelungit, o voi inlocui c-o limba la lindic);
-sa-mi plimb potaia, care e pe cale sa faca infract miocardanic ca ne-a regasit dupa aproa' doua luni;
-sa cetesc arhiva, ca sa ma delectez la suflet si sa-mi reincarc acumulatoru' !
Pana una-alta, daca ie cineva benevol si mai dispune de fro una-doua mui in surplus, este rugat sa mi le "imprumute" temporar, numa ca sa-mi desclestesc oleaca biuzilii si maxilarilii !
Ai di pula me !
Oaileiii......
ȘtergereLumee, lume! O vinit PMT-eu, lume!
Buey, Bine ai vinit! Ca tare ne fu dor!
Unii ziceau c-oi fi murit, altii ca te-ai ratacit...
Asaa....de-ai dreak ce sunt.... asa ar fi vrut muschii lor!
N-am cherit ! Cum zice si nush ce cantec a unui labagist, precum ca " Tot ce-i rommanes nu chere" !
ȘtergereDi pula me !
Inapoi la datorie, uai pulestelor !
Aciulea-i mapamondu' adevarat, valoarea si arta intrinseaca !
Azi la ora 17:00 a plecat de linga mine un suflet pe care poate l-am iubit la fel, daca nu mai mult, ca pe fiul meu. A fost Derby, cateaua mea ciobanesc german. Odata cu moartea ei, mi-a murit si mie sufletul cu mult, foarte mult...De ce oare cei buni, frumosi si cu suflet mare sunt chemati mai repede in ceruri?
RăspundețiȘtergereImi pare rau, da asta-i treaba.
ȘtergereToti va duceti...
Norocu-i ca un se duce ea nu ajunge incrucesatu.
17:46.Dureros!!!
ȘtergereMi-e frica de acest moment.Unul dintre cainii mei are 12 ani.Te inteleg.
Mi-a murit -cateua in brate. Am mangait-o pina a plecat...Dup aia, am baut, am baut si nu m-am putut imbata.
ȘtergereMuei, pisica mea are aproape sapte ani. Ii cam de-o virsta cu Basinescu. Dac-ar fi sa aleg, pe care crezi ca l-as alege?
ȘtergereLasa c-a fost bine asa. Si-a trait viata linga un prieten, ca un prieten adevarat. Doare, dar sunt si alte dureri. Sa nu avem parte de ele.
Fute-v-ar dracu cu pula-ndoita de zoofili,cand moare cate un coleg de-al nostru va cam doare-n pula,dar daca dispare vreo javra de-a voastra faceti parastase pe bloage,si-apoi suflet are doar OMUL ,futu-va-n gura de ciumpalaci.
ȘtergereCe-ai mai gaina, nu ti-au dat azi pastilele?
ȘtergereMuei exaltatule, intre basinescu si oaia Dolly prefer sa ma gindesc la oaie. Ca de acolo cred ca ai aparut si talica! Din eprubeta pulii...
22,50--nu ti-ar mai muri multi inainte,gunoiule!
Ștergere”Baroul Constituţional” este PENAL. ŞASE AVOCAŢI au fost REŢINUŢI. Pompiliu Bota a fost băgat după gratii.
RăspundețiȘtergere=================
Ancheta demarată la Suceava, urmată de cele 33 de percheziţii domiciliare, efectuate, ieri, de pe raza municipiului Bucureşti şi a judeţelor Suceava şi Botoşani, s-a soldat cu reţinerea a şase avocaţi din "Baroul Constituţional", înfiinţat de Pompiliu Bota.
Fondatotrul barourilor paralele de avocaţi Pompiliu Bota a fost reţinut
În urma celor 33 de percheziţii, efectuate ieri, 20 de persoane au fost aduse la audieri, la Parchetul de pe Lângă Judecătoria Suceava. Procurorii îi cercetează pe avocaţii Baroului Constituţional de asociere în vederea comiterii de infracţiuni, înşelăciune şi exercitarea fără drept a unei profesii.
"Pompiliu Bota şi alte cinci persoane din aceeaşi organizaţie profesioanală au fost reţinuţi", au precizat pentru EVZ surse din Poliţia Română. Sursa: EVZ.ro
Legea privind liberul acces la informatiile de interes public
RăspundețiȘtergereDe ce guvernantii ne prostesc ?
=================
De ce există contracte și achiziții secretizate ?
===================================
De ce organele abilitate nu-și fac datoria și anume , să se autosesizeze in toate cazurile cînd se încalcă dreptul cetîțenilor privind liberul
acces la informatiile de interes public ?
Aproape Toate Privatizările sunt secretizate !
Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, consolidata 2009
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 663 / 23 octombrie 2001
Versiune consolidata cu
•Rectificare publicata in M. Of. nr. 145/2002
•Legea nr. 371/2006
•Legea nr. 380/2006
•Legea nr. 188/2007
Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.
Capitolul I - Dispozitii generale
Art. 1
Accesul liber si neingradit al persoanei la orice informatii de interes public, definite astfel prin prezenta lege, constituie unul dintre principiile fundamentale ale relatiilor dintre persoane si autoritatile publice, in conformitate cu Constitutia Romaniei si cu documentele internationale ratificate de Parlamentul Romaniei.
Art. 2
In sensul prezentei legi:
a) prin autoritate sau institutie publica se intelege orice autoritate ori institutie publica ce utilizeaza sau administreaza resurse financiare publice, orice regie autonoma, companie nationala, precum si orice societate comerciala aflata sub autoritatea unei autoritati publice centrale ori locale si la care statul roman sau, dupa caz, o unitate administrativ-teritoriala este actionar unic ori majoritar;
b) prin informatie de interes public se intelege orice informatie care priveste activitatile sau rezulta din activitatile unei autoritati publice sau institutii publice, indiferent de suportul ori de forma sau de modul de exprimare a informatiei;
c) prin informatie cu privire la datele personale se intelege orice informatie privind o persoana fizica identificata sau identificabila.
Capitolul II - Organizarea si asigurarea accesului la informatiile de interes public
Sectiunea 1 - Dispozitii comune privind accesul la informatiile de interes public
Art. 3
Asigurarea de catre autoritatile si institutiile publice a accesului la informatiile de interes public se face din oficiu sau la cerere, prin intermediul compartimentului pentru relatii publice sau al persoanei desemnate in acest scop.
Art. 4
(1) Pentru asigurarea accesului oricarei persoane la informatiile de interes public autoritatile si institutiile publice au obligatia de a organiza compartimente specializate de informare si relatii publice sau de a desemna persoane cu atributii in acest domeniu.
(2) Atributiile, organizarea si functionarea compartimentelor de relatii publice se stabilesc, pe baza dispozitiilor prezentei legi, prin regulamentul de organizare si functionare a autoritatii sau institutiei publice respective.
Art. 5
Ștergere(1) Fiecare autoritate sau institutie publica are obligatia sa comunice din oficiu urmatoarele informatii de interes public:
a) actele normative care reglementeaza organizarea si functionarea autoritatii sau institutiei publice;
b) structura organizatorica, atributiile departamentelor, programul de functionare, programul de audiente al autoritatii sau institutiei publice;
c) numele si prenumele persoanelor din conducerea autoritatii sau a institutiei publice si ale functionarului responsabil cu difuzarea informatiilor publice;
d) coordonatele de contact ale autoritatii sau institutiei publice, respectiv: denumirea, sediul, numerele de telefon, fax, adresa de e-mail si adresa paginii de Internet;
e) sursele financiare, bugetul si bilantul contabil;
f) programele si strategiile proprii;
g) lista cuprinzand documentele de interes public;
h) lista cuprinzand categoriile de documente produse si/sau gestionate, potrivit legii;
i) modalitatile de contestare a deciziei autoritatii sau a institutiei publice in situatia in care persoana se considera vatamata in privinta dreptului de acces la informatiile de interes public solicitate.
(2) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa publice si sa actualizeze anual un buletin informativ care va cuprinde informatiile prevazute la alin. (1).
(3) Autoritatile publice sunt obligate sa dea din oficiu publicitatii un raport periodic de activitate, cel putin anual, care va fi publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a III-a.
(4) Accesul la informatiile prevazute la alin. (1) se realizeaza prin:
a) afisare la sediul autoritatii sau al institutiei publice ori prin publicare in Monitorul Oficial al Romaniei sau in mijloacele de informare in masa, in publicatii proprii, precum si in pagina de Internet proprie;
b) consultarea lor la sediul autoritatii sau al institutiei publice, in spatii special destinate acestui scop.
(5) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa puna la dispozitia persoanelor interesate contractele de privatizare incheiate dupa intrarea in vigoare a prezentei legi, prin consultarea la sediul acestora. Prevederile de mai sus nu se aplica in cazul contractelor de privatizare, care se incadreaza in sfera de aplicare a dispozitiilor art. 12 alin. (1).
Art. 6
Ștergere(1) Orice persoana are dreptul sa solicite si sa obtina de la autoritatile si institutiile publice, in conditiile prezentei legi, informatiile de interes public.
(2) Autoritatile si institutiile publice sunt obligate sa asigure persoanelor, la cererea acestora, informatiile de interes public solicitate in scris sau verbal.
(3) Solicitarea in scris a informatiilor de interes public cuprinde urmatoarele elemente:
a) autoritatea sau institutia publica la care se adreseaza cererea;
b) informatia solicitata, astfel incat sa permita autoritatii sau institutiei publice identificarea informatiei de interes public;
c) numele, prenumele si semnatura solicitantului, precum si adresa la care se solicita primirea raspunsului.
Art. 7
(1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa raspunda in scris la solicitarea informatiilor de interes public in termen de 10 zile sau, dupa caz, in cel mult 30 de zile de la inregistrarea solicitarii, in functie de dificultatea, complexitatea, volumul lucrarilor documentare si de urgenta solicitarii. In cazul in care durata necesara pentru identificarea si difuzarea informatiei solicitate depaseste 10 zile, raspunsul va fi comunicat solicitantului in maximum 30 de zile, cu conditia instiintarii acestuia in scris despre acest fapt in termen de 10 zile.
(2) Refuzul comunicarii informatiilor solicitate se motiveaza si se comunica in termen de 5 zile de la primirea petitiilor.
(3) Solicitarea si obtinerea informatiilor de interes public se pot realiza, daca sunt intrunite conditiile tehnice necesare, si in format electronic.
Art. 8
(1) Pentru informatiile solicitate verbal functionarii din cadrul compartimentelor de informare si relatii publice au obligatia sa precizeze conditiile si formele in care are loc accesul la informatiile de interes public si pot furniza pe loc informatiile solicitate.
(2) In cazul in care informatiile solicitate nu sunt disponibile pe loc, persoana este indrumata sa solicite in scris informatia de interes public, urmand ca cererea sa ii fie rezolvata in termenele prevazute la art. 7.
(3) Informatiile de interes public solicitate verbal se comunica in cadrul unui program minim stabilit de conducerea autoritatii sau institutiei publice, care va fi afisat la sediul acesteia si care se va desfasura in mod obligatoriu in timpul functionarii institutiei, incluzand si o zi pe saptamana, dupa programul de functionare.
(4) Activitatile de registratura privind petitiile nu se pot include in acest program si se desfasoara separat.
(5) Informatiile de interes public solicitate verbal de catre mijloacele de informare in masa vor fi comunicate, de regula, imediat sau in cel mult 24 de ore.
Art. 9
(1) In cazul in care solicitarea de informatii implica realizarea de copii de pe documentele detinute de autoritatea sau institutia publica, costul serviciilor de copiere este suportat de solicitant, in conditiile legii.
(2) Daca in urma informatiilor primite petentul solicita informatii noi privind documentele aflate in posesia autoritatii sau a institutiei publice, aceasta solicitare va fi tratata ca o noua petitie, raspunsul fiind trimis in termenele prevazute la art. 7 si 8.
Art. 10
Nu este supusa prevederilor art. 7-9 activitatea autoritatilor si institutiilor publice de raspunsuri la petitii si de audiente, desfasurata potrivit specificului competentelor acestora, daca aceasta priveste alte aprobari, autorizari, prestari de servicii si orice alte solicitari in afara informatiilor de interes public.
Art. 11
(1) Persoanele care efectueaza studii si cercetari in folos propriu sau in interes de serviciu au acces la fondul documentaristic al autoritatii sau al institutiei publice pe baza solicitarii personale, in conditiile legii.
(2) Copiile de pe documentele detinute de autoritatea sau de institutia publica se realizeaza in conditiile art. 9.
Art. 11^1
Orice autoritate contractanta, astfel cum este definita prin lege, are obligatia sa puna la dispozitia persoanei fizice sau juridice interesate, in conditiile prevazute la art. 7, contractele de achizitii publice.
Art. 12
RăspundețiȘtergere(1) Se excepteaza de la accesul liber al cetatenilor, prevazut la art. 1 si, respectiv, la art. 11^1, urmatoarele informatii
a) informatiile din domeniul apararii nationale, sigurantei si ordinii publice, daca fac parte din categoriile informatiilor clasificate, potrivit legii;
b) informatiile privind deliberarile autoritatilor, precum si cele care privesc interesele economice si politice ale Romaniei, daca fac parte din categoria informatiilor clasificate, potrivit legii;
c) informatiile privind activitatile comerciale sau financiare, daca publicitatea acestora aduce atingere dreptului de proprietate intelectuala ori industriala, precum si principiului concurentei loiale, potrivit legii
d) informatiile cu privire la datele personale, potrivit legii;
e) informatiile privind procedura in timpul anchetei penale sau disciplinare, daca se pericliteaza rezultatul anchetei, se dezvaluie surse confidentiale ori se pun in pericol viata, integritatea corporala, sanatatea unei persoane in urma anchetei efectuate sau in curs de desfasurare;
f) informatiile privind procedurile judiciare, daca publicitatea acestora aduce atingere asigurarii unui proces echitabil ori interesului legitim al oricareia dintre partile implicate in proces;
g) informatiile a caror publicare prejudiciaza masurile de protectie a tinerilor.
(2) Raspunderea pentru aplicarea masurilor de protejare a informatiilor apartinand categoriilor prevazute la alin. (1) revine persoanelor si autoritatilor publice care detin astfel de informatii, precum si institutiilor publice abilitate prin lege sa asigure securitatea informatiilor.
Art. 13
Informatiile care favorizeaza sau ascund incalcarea legii de catre o autoritate sau o institutie publica nu pot fi incluse in categoria informatiilor clasificate si constituie informatii de interes public.
Art. 14
(1) Informatiile cu privire la datele personale ale cetateanului pot deveni informatii de interes public numai in masura in care afecteaza capacitatea de exercitare a unei functii publice.
(2) Informatiile publice de interes personal nu pot fi transferate intre autoritatile publice decat in temeiul unei obligatii legale ori cu acordul prealabil in scris al persoanei care are acces la acele informatii potrivit art. 2.
Sectiunea 2 - Dispozitii speciale privind accesul mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes public
ȘtergereArt. 15
(1) Accesul mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes public este garantat.
(2) Activitatea de culegere si de difuzare a informatiilor de interes public, desfasurata de mijloacele de informare in masa, constituie o concretizare a dreptului cetatenilor de a avea acces la orice informatie de interes public.
Art. 16
Pentru asigurarea accesului mijloacelor de informare in masa la informatiile de interes public autoritatile si institutiile publice au obligatia sa desemneze un purtator de cuvant, de regula din cadrul compartimentelor de informare si relatii publice.
Art. 17
(1) Autoritatile publice au obligatia sa organizeze periodic, de regula o data pe luna, conferinte de presa pentru aducerea la cunostinta a informatiilor de interes public.
(2) In cadrul conferintelor de presa autoritatile publice sunt obligate sa raspunda cu privire la orice informatii de interes public.
Art. 18
(1) Autoritatile publice au obligatia sa acorde fara discriminare acreditare ziaristilor si reprezentantilor mijloacelor de informare in masa.
(2) Acreditarea se acorda la cerere, in termen de doua zile de la inregistrarea acesteia.
(3) Autoritatile publice pot refuza acordarea acreditarii sau pot retrage acreditarea unui ziarist numai pentru fapte care impiedica desfasurarea normala a activitatii autoritatii publice si care nu privesc opiniile exprimate in presa de respectivul ziarist, in conditiile si in limitele legii.
(4) Refuzul acordarii acreditarii si retragerea acreditarii unui ziarist se comunica in scris si nu afecteaza dreptul organismului de presa de a obtine acreditarea pentru un alt ziarist.
Art. 19
(1) Autoritatile si institutiile publice au obligatia sa informeze in timp util mijloacele de informare in masa asupra conferintelor de presa sau oricaror alte actiuni publice organizate de acestea.
(2) Autoritatile si institutiile publice nu pot interzice in nici un fel accesul mijloacelor de informare in masa la actiunile publice organizate de acestea.
(3) Autoritatile publice care sunt obligate prin legea proprie de organizare si functionare sa desfasoare activitati specifice in prezenta publicului sunt obligate sa permita accesul presei la acele activitati, in difuzarea materialelor obtinute de ziaristi urmand sa se tina seama doar de deontologia profesionala.
Art. 20
Mijloacele de informare in masa nu au obligatia sa publice informatiile furnizate de autoritatile sau de institutiile publice.
Buna-i dimineata stimati pacienti si dragi... animale!
RăspundețiȘtergereNeatza!
ȘtergereNeatza Buna la Zoo + 9! Acu c-a aparut boracu de PMT, pot pleca in concediu.
RăspundețiȘtergereAzi veti pune de-al 777777-lea vizitator pe blog. Vedeti care adjudecati premiul Cupa de Chiele....
Buna dimineata,Zoo,Noo,APV-P. si Irecuperabili!
RăspundețiȘtergereAzi e zi de sarbatoare, a revenit PMT.Nu de mult spuneam ce dor imi e de el...dau o palinca la toata populimea de p-aciulea!
Mna zîua şî sal"tari la tăţ băieţî! Mâ bucur c-o apărut PMT pi bloagâ câ saracu fu plecat la mama dracu. Poati ni spuni iel cam cum o fost prin ţărili caldi pi unde-o umblat...
RăspundețiȘtergereA şî ca sâ nu uit; i-am adus lu Cezaricâ brînzâ la putinâ strînsâ di la mini di pi chielicicâ. S-o gusti, sâ vadâ dacâ-i placi, iar di nu, s-o înmoai, sau sâ mai aştepti o săptămînî pînâ-i strîng alta di pi coai.
Cre c-am cistigt iara!
RăspundețiȘtergereDi data aiasta cupa o ieu, da" ca sâ nu sî supiri Cezărel, lui o sâ-i donez chielea!
ȘtergereMuei,zgarciobule,tu umbli numa dupa premii!Noi postam din placere,nu din interes.Tu sa ramai cu pielea p., noi cu placerea!
ȘtergereP.S. Ti-as mai fi zis ceva de..dinti..dar ma abtin, e duminica!
Ștergere12:49
ȘtergereUăi omuli, da pestriţ la maţî mai ieşti! Dupâ ci ţ-am zîs câ donez giumati di cupâ, tăt ieşti fudul. Ieşti ca una din căprili meli, ţapu Stelicâ, cari deşî ari rîie, umblâ tătă zîua cu coada pi sus.
DANilă!Hi,hi,hi...IO nu pot fi ca țapu Dănilă,poati Cezăruică...IO mi-s ceala cu pălinca din pruna me curatî!Hi,hi,hi...Te țuc!
ȘtergereInca un PREMIU, adjudecat de Danila!
ȘtergereEheee... celorlalti: nici nu stiti ce pierdeti!
Candva, poate nu prea tarziu in timp, fiecare va constata ce a pierdut! Oricum, "di vina" nu va fi Danila! Felicitari, prietene!
P.S.: Bun venit lui PMT! Vorba unora... nu credeam a mai reveni! Prea a trecut mult timp! Dar... e bine cand toate se sfarsesc cu bine!
Boss, IO vreu sî împărt cu Dănilă!El vrea?
ȘtergereAi di pula me, iar e duminica !
RăspundețiȘtergereTot cetesc, di fro 20 si cateva de ore istoricu', din 16 mai incoa si mi se furnica chelea de placere !
1. Spiritu' blogulu' n-o fo infestat ! Vaz ca, chiar si-n zilele cele mai nashparlite, o renascut, ca Paserea Felics, din propria-i cenusa !
Doi. Cantitatea de informatie a ramas de nota 10ce. Calitatea- la nivel Exceptional ! Comenturile- nepretuite !
3i. Cel mai tare-i noul aicon de pe avataru' lu' nenea Vasile propretaru', de la Romania Shmegalitika ! Zici ca-i Burebista in deriva, dupe ce si-o taiat vita de vie, ca sa evite mucificarea poporulu' dac, la nesfarsitelea !
PeSe; oricum am luat o pula-n cur, de la tov Traian, oleaca mai tarziu ! De fapt doua puli in cur, ca ne-a tras-o si ista contemporan !
Ave Caesar !
Mei rapanule, mai bine ne-ai spune pe unde-ai umblat. Lasa-l pe Coaiezar in plata domnului. Si maimuta fu plecata fro saptamina in Espagnola, la cules de castraveti cu coorul pe 2 rinduri.
ȘtergerePese: pentru anonimul caruia i-a cherit potaia :
ȘtergereO perioada o sa bocesti ca un smintit. Orice miscare vei face prin casa ori prin curte, te va duce, involuntar, cu gandul la potaie !
Dupa fro 2-3 luni iti vei aduce aminte cu placere de convietuirea cu potaia. Si tot vei plange ca un smintit.
Daca inca nu ti-ai luat o alta potaie, pune mana si ia-ti urgent ! Altfel nu te vei "vindeca" nevar. Asculta la mosu', ca shtiu ce zic. Potaia care ti-a cherit va ramane vesnic in sufletul tau, iar noua potaie iti va umple golul cu care ai ramas !
Iar pe labagistul care s-a bagat in seama ca prea ne cacam pe noi pentru o potaie, iar cand sufla-n veioza frun apevist trecem prea usior cu vederea, da-l in pula ta ! Nu stie ce vorbeste si oricum n-are legatura una cu alta (ori altul) !
MARE SUFLET ai,PMT!Cainele e singurul animal care isi iubeste stapanul mai presus de sine.Care OM face acest lucru?exceptand mamele..Nemernicul care ne-a facut zoofili nu stie ce inseamna iubirea neconditionata,pura.M-am abtinut sa-i dau sfaturi celui care isi plange prietenul disparut,dar ai dreptate.Mie mi s-a intamplat anul trecut, pe 13 octombrie.Insa copiii mi-au daruit un labrador iar durererea s-a estompat, grija fata de micut mi-a umplut timpul,mi-a inchis ranile..dar n-a intervenit uitarea.In suflet ramane un locsor numai al celui disparut.
Ștergere