De la 1 august, medierea devine obligatorie. Cât costă şi în ce constă o şedinţă la mediator
Din 1 august, dosarele juridice privind agresiunile, calomnia, divorţul, conflictele de muncă, malpraxisul, litigiile comerciale şi cele legate de drepturile consumatorului trebuie să treacă prin birourile de mediere. Dacă reclamanţii ocolesc această cale, instanţele nu vor accepta deschiderea unui proces.
Mai exact, de la 1 august nici un reclamant nu poate deschide o acţiune în instanţă dacă nu trece mai întâi prin biroul de mediere. În acest scop, are nevoie de sume destul de consistente.
Tarifele practicate de mediatori diferă în funcţie de natura litigiului şi de complexitatea lui. Ele pornesc de la 500 de lei / şedinţă pentru rezolvarea unui conflict civil şi pot ajunge până la 4000 de lei, dacă este vorba despre drepturile de proprietate intelectuală.
În cazul unui divorţ, tarifele pornesc de la 250 de lei şi ajung chiar şi la 1000 de lei în cazul în care este vorba despre un divorţ cu partaj. În cazul unei succesiuni, tarifele sunt între 250 şi 500 de lei. Trebuie ştiut şi că aceste costuri trebuie plătite de toate părţile implicate.
Şedinţa de informare asupra avantajelor medierii înainte de începerea procesului este şi ea obligatorie, dar gratuită. Mediatorii decid apoi dacă părţile implicate în conflict vor parcurge etapa de mediere sau vor merge direct în faţa judecătorului. Refuzul părţii de a participa la această şedinţă gratuită se sancţionează cu sume cuprinse între 100 şi 1000 de lei.
Peste 3,3 milioane de dosare au fost pe rol numai anul trecut, majoritatea pe speţe civile. Primul efect al intrării în vigoare a obligativităţii medierii ar putea fi reducerea acestui număr de dosare cu un milion.
În România există 8000 de mediatori autorizaţi. Datele lor de contact pot fi găsite pe
site-ul Consiliului de Mediere, unde este afişat tabloul mediatorilor autorizaţi, ca şi la sediul instanţelor din întreaga ţară.
Medierea, pe înţelesul românilor
Un milion de dosare mai puţin pentru instanţele din România. Acesta ar putea fi efectul intrării în vigoare în 1 august a obligativităţii medierii. Ca acest obiectiv să fie atins, e nevoie ca metoda aplicată până acum doar facultativ să fie cunoscută de români. Din acest motiv, zeci de mediatori din Bihor au ieşit in stradă ca să le explice trecătorilor cum îşi pot rezolva problemele fără să ajungă in sala de judecată.
În urmă cu doi ani, Attila Fazekas s-a aflat într-o situaţie complicată, după naşterea unui copil dintr-o relaţie nelegitimă. Ca bebeluşul să poarte numele părintelui natural era nevoie de ani de procese. Bărbatul a apelat însă la serviciile unui mediator.
"Medierea, practic, foarte mult m-a ajutat să terminăm divorţul, copilul s-a născut şi nu a mai trebuit să treacă pe numele vechiului soţ, ci a trecut pe numele meu. Nu a trebuit să ne târâm in judecată", spune Attila Fazekas.
Judecătorii spun că acest lucru se va întâmpla anul acesta în cazul altor un milion de dosare, care nu vor ajunge în instanţă după 1 august, când medierea va deveni obligatorie. Pe rolul instanţelor române sunt 5 milioane de dosare.
"Din 10 procese aflate pe rol 7 se vor indrepta pentru a participa la aceste şedinţe de mediere la un birou autorizat", spune Mihai Benchiş, vicepreşedintele Uniunii Naţionale a Mediatorilor din Bihor.
În timp ce unii români consideră că medierea "e o soluţie foarte bună şi se aplică în alte tări de mai multă vreme", alţii nu au încredere în această măsură.
Ca să le explice românilor avantajele medierii, zeci de mediatori au ieşit pe străzile din mai multe oraşe. În Oradea au fost sprijiniţi de Mihaela Tatu: "Câştig timp câştig energie consumată şi nervi şi ce e mai important câştig bani."
"În timp va duce la înţelegerea de către justiţiabili că cedarea de către fiecare parte a unei părţi din pretenţii poate duce la un rezultat mult mai bun decât o procedură şi angrenarea unui mecanism ce poate dura ani de zile", spune Cristian Monenci, purtătorul de cuvânt al Tribunalului Bihor.
Din 1 august, dosarele privind agresiunile, calomnia, divortul, conflictele de muncă, malpraxisul, litigiile comerciale şi cele legate de drepturile consumatorului vor fi soluţionate prin mediere. Dacă reclamanţii ocolesc această cale, instanţele nu vor accepta deschiderea unui proces.
pot rezolva problemele fără să ajungă in sala de judecată.
http://www.digi24.ro/Stiri/Regional/Digi24+Oradea/Stiri/Medierea+pe+intelesul+romanilor
Mafia din Medierea Romaneasca sau Summum jus, summa injuria
Posted aprilie 1, 2013
Medierea romaneasca
Nici bine n-a scos capul in lume mult-mediatizata profesie de mediator ca s-au si gasit capii Consiliului de Mediere (CdM) sa macelareasca o lege care si asa era absurda. Pe langa alte aberatii, constatam ca Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere elaborat de Consiliul de Mediere (organul administrativ) vine in flagranta contradictie cu legea, or se stie ca nici un Regulament de Ordine Interioara NU poate si NU trebuie sa incalce legislatia aflata in vigoare.
CodM taie si spanzura. Conform legii 192 din 2006 care reglementeaza Medierea, lege mult-ciopartita la randul ei (cuprinde inclusiv modificari facute la o luna sau doua distanta, functie de interesele unora si altora), se instituie conditiile dobândirii, suspendarii şi încetarii calităţii de mediator astfel:
Art. 7. – Poate deveni mediator persoana care îndeplineşte cumulativ următoarele condiţii:
a) are capacitate deplină de exerciţiu;
b) are studii superioare;
c) are o vechime în muncă de cel puţin 3 ani;
d) este aptă, din punct de vedere medical, pentru exercitarea acestei activităţi;
e) se bucură de o bună reputaţie şi nu a fost condamnată definitiv pentru săvârşirea unei infracţiuni intenţionate, de natură să aducă atingere prestigiului profesiei;
f) a absolvit cursurile pentru formarea mediatorilor, în condiţiile legii, sau un program postuniversitar de nivel master în domeniu, acreditate conform legii şi avizate de Consiliul de mediere;
g) a fost autorizată ca mediator, în condiţiile prezentei legi.
Totusi, Regulamentului de organizare si functionare a Consiliului de mediere, opereaza ca un act de sine statator producator de efecte juridice si adauga, mai precis INTERPRETEAZA SI CONDITIONEAZA!!!:
Art. 3. – (1) Prin mediator autorizat se înţelege persoana care îndeplineşte condiţiile prevăzute la art. 7 şi art. 8 alin. (1) din Lege şi care îşi declară o formă de exercitare a profesiei prevăzută la art. 22 din Lege, avizată de Consiliu.
___________
Alineatul (1) a fost modificat prin punctul 3. din Hotărâre nr. 2247/2011 începând cu 17.08.2011.
Ca sa poti fi inscris in Tabloul mediatorilor, trebuiesc indeplinite o serie de conditii, printre care inclusiv una suplimentara, neprevazuta in legea medierii, EXCEPTIONALA SI VADIT NECONSTITUTIONALA respectiv APARTENENTA LA O ASOCIATIE PROFESIONALA:
Mediatorul autorizat este înscris în Tabloul mediatorilor în condiţiile prevăzute la art. 12 din Lege, după ce face dovada înscrierii într-o asociaţie profesională, conform obligaţiei prevăzute la art. 24 din Lege.
___________
Alineatul (11) a fost modificat prin punctul 1. din Hotărâre nr. 195/2012 începând cu 04.04.2012.
Cu alte cuvinte, in Romania asta corupta si mizerabila, nu se mai poate face absolut nimic decat pupand cururi puturoase, platind taxe si impozite instituite de cine vrea si cine nu vrea iar ceea ce este si mai grav, aflam ca o institutie, care prin natura ei ar fi trebuit sa-si vada doar de chestiunile administrative ale medierii, se ocupa fatis si cu reglementarea profesiei, conditionand peste lege practicarea profesiei, incaseaza taxe uriase fara ca cineva sa o traga cumva la raspundere pentru ca in gasca se afla nume grele iar potul se imparte!
In conformitate cu art. 12 din legea 192/2006 modif. mediatorii autorizati sunt inscrisi in Tabloul mediatorilor cu urmatoarele date:
a) numele şi prenumele mediatorului;
b) sediul profesional;
c) pregătirea de bază a mediatorului, instituţiile la care s-a format şi titlurile cu care le-a absolvit;
d) domeniul medierii în care acesta este specializat;
e) durata experienţei practice în activitatea de mediere;
f) limba străină în care este capabil să desfăşoare medierea;
g) calitatea de membru al unei asociaţii profesionale în domeniul medierii, precum şi, după caz, al altor organizaţii;
h) existenţa unei cauze de suspendare.
(3) Calitatea de membru al unei asociaţii profesionale în domeniul medierii se dobândeşte exclusiv prin exprimarea prealabilă, în scris, a consimţământului expres dat de asociaţia profesională în acest sens, în urma unei solicitări adresate respectivei asociaţii profesionale.
Legiuitorul a enumerat datele de identificare ale mediatorului in tabloul specific fara a avea vreo intentie de conditionalitate cumulativa asa cum eronat (sau rau voit) interpreteaza cei din CdM!!!!
Astfel, “magnificul” Regulament interpreteaza intr-o lumina abstracta si complet eronata intreg articolul 12 din legea 192/2206, conferind literei “g” puterea unei conditii imperative, … astfel ca, neindeplinirea conditiei suporta sanctiunea “interzicerii dreptului de a profesa“!!! Domnilor din CdM, treziti-va! Conditiile respective NU sunt cumulative!!! Daca astfel ar fi gandit legiuitorul, atunci ar fi fost o lege discriminatoare deoarece nu puteau profesa decat persoane licentiate si cunoscatoare de limbi straine. Corect? Aceasta e prevederea clara de la punctul “f”! Sau conditia prevazuta la punctul “f” nu devine IMPERATIVA pentru ca Dvs. nu doriti asta?!!! V-as intreba de asemenea, in ce domeniu este specializat un proaspat mediator? Sau ce experienta practica are? Intrebari la care ar trebui sa raspundeti la fel de vioi ca si pana acum pentru ca si acestea sunt chestiuni componente ale aceluiasi articol 12.
Un mediator autorizat poate profesa NUMAI DACA SE AFILIAZA LA O ASOCIATIE PROFESIONALA PRIVATA!!!! Aceasta este o conditionare complet NECONSTITUTIONALA impusa de Consiliul de Mediere care, conform legii este doar organul administrativ si are atributii in acest sens!!! Orice pretentii ridicate de catre CdM in afara legii NU trebuiesc admise de cei care solicita autorizarea. Medierea este o profesie liberala. De ce o ingradesc taman administratorii alesi sa o reprezinte?
“CAPITOLUL II din Constitutia Romaniei – Drepturile şi libertăţile fundamentale
ARTICOLUL 41- Munca şi protecţia socială a muncii
(1) Dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupaţiei, precum şi a locului de muncă este liberă.”
De asemenea, facand un studiu de piata privitor la Asociatiile profesionale private, constat ca fiecare in parte pretinde:
1.taxa de inscriere: minim 200 lei;
2.consultare dosar (?!): 200-400 lei;
3.cotizatie membru: 200-300 lei.
Iata cum apar profitorii! Nici bine nu s-au usurat invataceii de cei 1000 euro (taxa reprezentand cursul de mediere, o suma uriasa pentru 2 saptamani de studiu si predare!!!) ca si afla imediat cum sta treaba in tagma asta: n-ai apucat sa faci un pas, ca hienele au sarit buluc pe tine sa-ti smulga hainele si ultimele monede din buzunare! Vor baaaani! Vor sa te extermine inainte de a pasi in vreun cabinet de mediere!!!
In alta ordine de idei, nu gasesc ABSOLUT NICI O OBLIGATIE a vreunei asociatii profesionale private de a accepta membri noi, exceptie facand cele care se declara formatoare autorizate si daca tot au stiut sa intinda mana la miile de euro percepute pe cursuri, atunci sa includa ca bonus si calitatea de membru a absolventilor, nu? Gratuit! Nu contra cost! Macar sa anuleze prevederea neconstitutionala a imparatiei lor!!
Cum e posibil ca statul roman sa admita o prevedere regulamentara total NECONSTITUTIONALA privind dreptul la munca?
De ce absolventilor cursurilor de mediere nu li se permite sa profeseze chiar daca au indeplinit absolut toate conditiile prevazute in LEGE? Regulamentul intern al unei institutii minuscule are o putere mai mare decat o lege? De ce Consiliul de Mediere – mai nou – pretinde si certificat medical cu mentiunea “Clinic Sanatos” emis de un medic psihiatru, pe langa certificatul emis de medicul de familie? Dumnealor si-au scos acest certificat? Din cate observ pana acum, toti cei aflati in varful mediatorilor au mari probleme psihice pe langa uriasele carente de moralitate si etica!!!
Dar … stim deja ca ideile proiectului neaos romanesc stralucesc frumos insa practica le omoara, asa s-a intamplat si cu medierea: tipic romaneste! Pana si legea medierii a ajuns de peste 30 pagini… asta dupa ce initial fusese destul de subtirica si neinterpretabila, asa… pe principiul “Nulla est medicina sine lingua latina”. Acum, daca ne-am arunca ochii peste ea, am observa rapid cum si-au impartit halcile grupurile de interese. Nici macar nu au urmarit sa nu apara contradictii intre noile si vechile prevederi.
Pentru o scurta comparatie, v-as sugera sa va uitati peste legea medierii de la fratii nostri moldoveni. Acolo veti descoperi ce inseamna a elabora o lege fara compromisuri si interese: succinta, clara, pragmatica si cu efecte juridice mult mai interesante decat a noastra. Bravo, Moldova! Cel putin pe segmentul justitie, sunteti mult deasupra noastra!!!!
Concluzie:
O profesie liberala extrem de frumoasa si binevenita in Romania a fost schimonosita si intinata de oameni care au monopolizat-o si care au vazut in mediere doar o noua sursa de imbogatire, oameni care nu afiseaza nici un minim respect fata de cei care chiar doresc sa practice medierea la cele mai inalte standarde, sa construiasca acordul dintre parti si sa reconsolideze relatiile ce pareau iremediabil distruse!
============================================
==========================================================
======================================================================
=========================================
FOTOGRAFIA ZILEI
27 iulie 2013
pentru un raspuns corect, confirmat de comunitatea noastra, oferim un premiu
vestita cupa de "chiele"
======================================================
==================================================================
Important UPDATE
==========================
===================================================
Incepand cu 1 August 2013,
informarea justitiabilului asupra medierii devine obligatorie insa Acordul de Mediere
NU ESTE TITLU EXECUTORIU!!
Legea
medierii este una dintre legile romanesti modificate si completate cel mai
frecvent, functie de interesele indivizilor aflati in varfurile structurilor de
tot felul. Astfel, incepand cu data de 1 august 2013, conform Ordonantei de
Urgenta nr. 4/2013, cererile de chemare in judecata vor fi sanctionate de
instanta ca inadmisibile daca reclamantul (in mod special) nu va face
dovada ca a efectuat informarea prealabila asupra procedurii de mediere.
Pentru cei care nu inteleg foarte bine ce inseamna asta,
va detaliez: dumneavoastra – potential justitiabil, daca doriti sa deschideti
un proces impotriva celui/celor care v-au incalcat drepturile sau daca doriti
pur si simplu sa divortati, sunteti obligat sa parcurgeti mai intai etapa de informare prealabila asupra
procedurii de mediere, in caz contrar, cererea dumneavoastra de
chemare in judecata va fi declarata ca INADMISIBILA
(art.VII din OUG 4/2013).
E drept ca o paleta intreaga de conflicte s-ar putea
solutiona simplu, eficient si rapid prin procedura medierii, mai ales cele din
domeniul comercial si familiei, insa problema care se ridica in context este
aceea privind INUTILITATEA
PRACTICA A MEDIERII IN SINE in sensul ca Acordul de mediere – asa cum a fost reglementat de legiuitor – NU ARE CARACTER DE TITLU EXECUTORIU!
Acordul de Mediere – teoretic - este actul prin care partile, in urma negocierilor
asistate de mediator, ajung la o intelegere reciproc avantajoasa ce are ca
efect prevenirea sau stingerea conflictului! Practic
insa, Acordul de Mediere
este complet lipsit de efecte juridice intrucat este asimilat inscrisului sub semnatura
privata!!! Legiuitorul
apreciaza ca intelegerea
partilor prin Acord nu poate avea o valoare mai mare decat banalul
inscris sub semnatura
privata, caruia i se poate conferi forta juridica numai daca ulterior
incheierii va fi supus autentificarii notariale sau consfintirii de catre
instanta de judecata!!!
Asa stand lucrurile in practica, intreb: CE ROST MAI ARE MEDIEREA, DACA ACORDUL
PARTILOR IN FORMA SA PURA, NU E CAPABIL SA NASCA EFECTE JURIDICE?
Un inscris sub semnatura privata poate fi incheiat si
fara asistarea mediatorului in plus, in noul cod de procedura civila avem
reglementata Tranzactia
(art.439 si urm.) – o alta forma de acord – care nu se deosebeste cu
nimic de Acordul de Mediere.
Legea Medierii din Romania, in forma actuala, nu
reprezinta altceva decat o pierdere de vreme, o piedica
in calea accesului la justitie si evident o cheltuiala suplimentara pusa in
sarcina justitiabilului!
Unii “intelepti” motiveaza ca mediatorii, nefiind toti de
formatie juristi, ar putea incheia si semna impreuna cu partile Acorduri care
ar incalca normele de drept in vigoare, controlul de legalitate impunandu-se
obligatoriu! Nu acelasi lucru se
intampla si in cazul Contractului de mediere incheiat
intre mediator si parti (conform art.48 din Legea
192/2006 modif.) sau a Hotararii
Consiliului de Mediere
(organismul administrativ al acestei noi bresle) prin care se dispune sanctiunea amenzii
disciplinare impotriva mediatorului vinovat de savarsirea
anumitor fapte, ambele avand caracter de TITLURI EXECUTORII!!!
“Inteleptii” juristi se afla in eroare:
dumnealor nu fac deosebirea intre caracterul de Titlu Executoriu al unui
inscris si INVESTIREA CU FORMULA EXECUTORIE a acestuia!!!
Titlul executoriu este inscrisul intocmit de catre
organul competent, cu respectarea prevederilor legale, in virtutea caruia devine posibila punerea in
executare silita a creantei pe care o constata, cu conditia ca executarea sa se circumscrie
obiectului pe care acesta l-a determinat!
Exemple de titluri executorii: contractele bancare,
contractele de asigurari, procesele verbale de contraventie, contractele de
asistenta juridica, orice alte inscrisuri carora legea le recunoaste puterea de
titlu executoriu.
Caracteristica unui act juridic de a putea fi pus in
executare: Executarea silita se poate efectua numai in temeiul unei hotarari
judecatoresti ori a unui alt inscris care are valoare de titlu executoriu. Titlurile executorii se executa numai daca au fost
investite cu formula executorie de catre instanta de judecata,
exceptie facand cele carora legea nu le impune aceasta conditie. Pe cale de
consecinta, Mediatorul,
in viziunea legiuitorului roman, NU este organ competent, chiar daca legea il
defineste astfel iar Acordul
de Mediere NU respecta prevederile legale, nefiind posibila punerea in
executare!!!
Acordul de Mediere incheiat intre parti, fara a avea
caracter de TITLU EXECUTORIU, arunca Medierea in DERIZORIU iar degrevarea instantelor – motivul mult invocat
de promotorii legii – NU va avea loc niciodata! Cine
poate avea incredere intr-o forma alternativa de solutionare a conflictelor –
in speta Medierea – daca insasi actul prin care se consfinteste intelegerea
partilor NU PRODUCE NICI UN FEL DE EFECTE JURIDICE? NIMENI!!!
In concluzie, Legea Medierii din Romania a fost introdusa DOAR in scopul
reglementarii scolilor de formare mediatori conduse de persoane cu relatii
stranse in sfera politicului si nicidecum
in interesul justitiabilului care, daca va alege voluntar noua metoda, ar avea
posibilitatea de a-si solutiona conflictul eficient si rapid iar Acordul
semnat ar avea forta unui Titlu Executoriu.
In strainatate, Medierea se practica cu succes chiar si
in tarile in care nu a fost necesara reglementarea ei!!! Acolo, Acordul de
Mediere are caracter de titlu executoriu iar justitiabilii apeleaza cu
incredere la mediatori (mai ales in cauzele comerciale si in cele privitoare la
divort).
Avantaje medierii sunt greu de ignorat: timp scurt de
rezolvare, cheltuieli reduse, elimina stresul iar solutia este acceptata de
ambele parti. Daca Acordul, prin forma si continutul sau implicit n-ar
constitui o forta juridica concreta, oamenii de afaceri nu ar alege
niciodata Medierea mai ales ca disputele lor privesc incalcarea clauzelor
contractuale, calitatea neconforma a bunurilor livrate sau a serviciilor
prestate, situatii in care se discuta uneori si sume de milioane de euro!!!
Cireasa de pe tortul “medierii” romanesti o
constituie notariatele care refuza sa autentifice o serie de Acorduri motivand tot felul de
ineptii. Au ajuns pana intr-acolo incat invoca inclusiv savarsirea anumitor fapte de coruptie comise
de semnatarii Acordului de Mediere, fapte la care dumnealor nu vor sa fie
complici!!!?? Situatiile sunt diverse insa voi aminti
in mod special scutirile la taxele auto in cazul schimbarii proprietarului
masinii sau a dobandirii acesteia prin mostenire (legea fiind
neinterpretabila). RAR-ul s-a inteles
cu UNNP-ului (Uniunea Nationala a Notarilor Publici) si treaba merge ca
unsal!!! Motivatia
reala, ascunsa in spatele aberatiilor, este BANUL!
Cetatenii care inca mai apeleaza la mediatori,
economisesc bani, de cele mai multe ori deloc neinsemnati! BANUL este durerea cea mare notarilor, mai ales ca piata
imobiliara s-a dus pe tobogan! Obisnuiti cu portmoneele burdusite in 2
ore de copy-paste, le vine greu sa se obisnuiasca si cu incasarea unor sume mai
mici, rezultate din autentificari de Acorduri de Mediere!
Ca notar, este
inadmisibil sa invoci fapte de coruptie acolo unde legea stipuleaza clar conditii
si situatii concrete. Nu aceeasi teama am observat-o la
notarii nostrii care s-au dedat la autentificarea contractelor false de
vanzare-cumparare imobile, improprietarind peste noapte jefuitori de toate
culorile!!! Cati dintre ei au raspuns in fata justitiei
pentru autentificarile lor abominabile, cu adevarat incluse in fapte de
coruptie? Si daca lucrurile stau asa,
de ce-ar avea notarul vreo retinere in a trimite la plimbare partile semnatare
ale acordului mediere, mai ales ca pana si RAR-ul le canta in struna?
Pana cand Acordul de Mediere NU va avea CARACTER
DE TITLU EXECUTORIU reglementat prin lege – scopul ESENTIAL SI
PRACTIC AL MEDIERII -, nu-mi ramane decat sa intreb:
LA CE FOLOS MEDIEREA IN ROMANIA?
Constantin
Asofronie
/// Cu
multe de acord, dar faci servicii altor profesii: nu toate actele juridice sunt
si titluri executorii, cu atat mai putin acordul de mediere, pentru ca atunci
ar trebui facute numai de juristi, iar medierea nu este o profesie juridica.
Mediatorilor le
trebuie sa aiba cunostinte juridice, dar nu trebuie aruncat in derizoriu ceea
ce de zeci de ani in alte tari s-a probat: medierea este agreata si utila,
convenabila pentru foarte multi justitiabili. Cand vedem cum lucreaza justitia
romaneasca, cu atat mai mult aceasta procedura nejudiciara, medierea, ar trebui
incurajata. Nu mai prezentati ca inutil acordul de mediere daca nu este titlu
executoriu, dle avocat? ca nici actele avocatilor nu sunt. Fiecare profesie cu
partea ei. Si ne poate fi bine impreuna, respectandu-ne, ajutandu-ne, spre binele
clientilor si ... degrevarea instantelor si reducerea cheltuielilor bugetare.
Cred ca este destul.
==================================
=================================================
==================================================================