Blogul care calcă pe nervii multora | punctează și subliniază esențialul | un blog cu subiecte fierbinți... de prin presă... adunate! ''Nu poți rămâne indiferent... când țara fierbe!'' / 👉NEWS:👉👉 aug. 29, 2024 👉Felicitări!👏👏👏 Site-ul tău a atins 3 K clicuri din Căutarea Google în ultimele 28 de zile 👍👍👍/MULȚUMIM, Google! 👍👍👍
Cel dintai praznic imparatesc cu data fixa, in ordinea
fireasca (cronologica) a vietii Mantuitorului, este Nasterea, numita in popor
si Craciunul, la 25 decembrie, este sarbatoarea anuala a nasterii cu trup a
Domnului nostru Iisus Hristos (vezi Luca II, .1-21). Pare a fi cea dintai
sarbatoare specific crestina, dintre cele ale Mantuitorului, desi nu este tot
atat de veche ca Pastile sau Rusaliile, a caror origine sta in legatura cu
sarbatorile iudaice corespunzatoare.
a) In mentalitatea crestina primitiva, mostenita de la lumea
veche, accentul se punea pe ziua mortii si a invierii divinitatilor adorate,
iar nu pe ziua nasterii lor. De aceea, cultul Mantuitorului in Biserica primara
era concentrat mai tot in jurul mortii si al invierii Sale. Calendarele crestine pastreaza de
asemenea in amintirea posteritatii, nu datele nasterii mucenicilor si ale
Sfintilor, ci datele mortii lor. De aceea, Nasterea Domnului este considerata
in general ca o sarbatoare de origine mai noua decat Pastile. Vechimea ei se
poate urmari retrospectiv in documente pana pe la sfarsitul secolului III, cand
- dupa o traditie consemnata de istoricul bizantin Nichifor Calist - pe timpul
prigoanei lui Diocletian si Maximian, o mare multime de crestini au pierit arsi
de vii intr-o biserica din Nicomidia, in care ei se adunasera sa praznuiasca
ziua Nasterii Domnului.
b) Desi sarbatorita in toata lumea crestina, totusi, la
inceput era deosebire intre crestinii din Apus si cei din Rasarit, in ceea ce
priveste data acestei sarbatori. Astfel, in Apus, cel putin de prin sec. III,
Nasterea Domnului se serba, ca si azi, la 25 decembrie, potrivit unei vechi
traditii, dupa care recensamantul lui Cezar August, in timpul caruia Sf.
evanghelist Luca ne spune ca s-a intamplat Nasterea Domnului (Luca II, 1 ), a
avut loc la 25 decembrie 754 ab Urbe condita (de la fundarea Romei). Dupa Sf.
Ioan Gura de Aur, traditia aceasta este foarte veche la Roma si acolo, spune
el, Nasterea Domnului s-ar fi serbat de la inceput la 25 decembrie. Cam acelasi
lucru afirma, putin mai tarziu, si Fericitul Ieronim, intr-o cuvantare tinuta
de el la Ierusalim, in ziua de 25 decembrie; convingerea ca in aceasta zi S-a
nascut Hristos, spune el, este veche si universala.
De asemenea, dupa Fericitul Augustin, consensul Bisericii
fixeaza ziua nasterii Domnului in ziua a opta a calendelor lui ianuarie (25
decembrie). Dar ceea ce este sigur este ca in Rasarit, pana prin a doua
jumatate a secolului IV, Nasterea Domnului era serbata in aceeasi zi cu Botezul
Domnului, adica la 6 ianuarie; aceasta dubla sarbatoare era numita in general
sarbatoarea Aratarii Domnului. Practica rasariteana se intemeia pe traditia ca
Mantuitorul S-ar fi botezat in aceeasi zi in care S-a nascut, dupa cuvantul
Evangheliei, care spune ca, atunci cand a venit la Iordan sa Se boteze,
Mantuitorul avea ca la 30 ani (Luca III, 23).
De fapt insa, atat in Orient cat si in Occident Nasterea
Domnului a fost serbata de la inceput la aceeasi data, in legatura cu aceea a
solstitiului de iarna, numai ca orientalii au fixat-o, dupa vechiul calcul
egiptean, la 6 ianuarie, pe cand Apusul, in frunte cu Roma, a recalculat-o,
fixand-o in functie de data exacta la care cadea atunci solstitiul, adica la 25
decembrie.
Se considera ca sarbatoarea Nasterii s-a despartit pentru
prima data de cea a Botezului, serbandu-se la 25 decembrie, in Biserica din
Antiohia, in jurul anului 375, apoi la Constantinopol in anul 379, cand Sf.
Grigorie de Nazianz a tinut cu acel prilej celebra predica festiva, care va
servi mai tarziu ca izvor de inspiratie imnografului Cosma de Maiuma la
compunerea canonuluf Nasterii ("Hristos Se naste, slaviti-L! Hristos din
ceruri, intampinati-L !...").
Peste cativa ani, se introducea data de 25 decembrie, pentru
praznuirea Craciunului, si la Antiohia, dupa cum dovedeste Omilia la Nasterea
Domnului, tinuta la Antiohia de Sf. loan Gura de Aur in 386, si amintita mai
inainte. In Constitutiile Apostolice (V, 13), redactate spre sfarsitul,
secolului IV, Nasterea Domnului e numarata ca cea dintai dintre sarbatori,
recomandandu-se serbarea ei la 25 decembrie, iar in alt loc (cart. VIH, cap.
33) e amintita ca o sarbatoare deosebita de cea. a Epifaniei. Cu timpul, si
anume prin prima jumatate a secolului V, ziua de 25 decembrie ca data a
sarbatorii Nasterii a fost introdusa si in Biserica Alexandriei, apoi in cea a
Ierusalimului, generalizandu-se astfel in crestinatatea rasariteana. Numai
armenii serbeaza inca pana astazi Nasterea Domnului tot la 6 ianuarie (odata cu
Botezul Domnului), ca in vechime.
c) La fixarea zilei de 25 decembrie ca data a sarbatorii
Nasterii Domnului, s-a avut in vedere probabil si faptul ca mai toate popoarele
din antichitate aveau unele sarbatori solare care cadeau in jurul solstitiului
de iarna (22 decembrie), sarbatori care erau impreunate cu orgii si. petreceri
desantate si pe coare Craciunul crestin trebuia sa le inlocuiasca. Biserica a
vrut sa contrapuna o sarbatoare crestina mai ales cultului lui Mitra, zeul
soarelui, cult de origine orientala, care prin sec. III facea o serioasa
concurenta crestinismului, indeosebi in randurile armatei romane, si a carui
sarbatoare centrala cadea in jurul solstitiului de iarna (22-23 decembrie), ea
fiind privita ca zi de nastere a zeului Soare, invingator in lupta contra
frigului si a intunericului, si Ziua de nastere a Soarelui nebiruit, pentru ca
de aici inainte zilele incep sa creasca, iar noptile sa scada. Opinia generala
a liturgistilor si istoricilor apuseni este ca ziua de nastere a zeului Mitra
(sarbatoare introdusa la Roma de imparatul Aurelian la 274) ar fi fost astfel
inlocuita cu ziua de nastere a Mantuitorului care fusese numit de prooroci
"Soarele Dreptatii" (Maleahi IV, 2) si "Rasaritul cel de
sus" (comp. Zaharia VI, 12 ; Luca I, 78, 79 si Troparul Nasterii Domnului)
si pe Care batranul Simeon il numise "Lumina spre descoperirea
neamurilor" (Luca II. 32), iar apoi El insusi Se numise pe Sine
"Lumina lumii" (Ioan IX, 5). Este insa posibil ca adevaratul raport
cronologic dintre aceste doua sarbatori sa fie invers, adica va fi existat mai
intai sarbatoarea crestina a Nasterii lui Iisus la 25 decembrie, iar
introducerea de catre Aurelian a sarbatorii pagane a lui Mitra la 274 sa fi
constituit o incercare neizbutita de a inlocui sarbatoarea crestina, mai veche.
Tot in legatura cu fenomenele naturii erau si sarbatorile de
iarna ale romanilor, ca Saturnaliile (sarbatoarea lui Saturn) si Juvenaliile
(sarbatoarea tinerilor sau a copiilor), care cadeau cam in acelasi timp. De
aceste sarbatori ale stramosilor nostri romani erau legate o multime de datini
si obiceiuri vechi, pe care poporul nostru le pastreaza pana azi, dar le-a pus
in legatura cu Nasterea Domnului si le-a imprumutat sens si caracter crestin,
ca de exemplu: colindele, sorcova, plugusorul s.a., la care cu timpul s-au
adaugat si altele, de origine si conceptie pur crestina, ca : Vicleiemul,
Irozii, Steaua s.a., care fac din sarbatoarea Craciunului una dintre cele mai
scumpe si mai populare sarbatori ale Ortodoxiei romanesti.
Nu mai putin se poate sa fi contribuit la fixarea zilei de
25 decembrie ca data a Nasterii Domnului si o consideratie simbolica, in
legatura cu cursul anului solar. Deoarece Sf. Ioan Botezatorul a spus:
"Aceluia (adica lui Iisus) se cade sa creasca, iar mie sa ma
micsorez" (Ioan III, 30), s-a asezat sarbatoarea Nasterii lui la 24 iunie
(momentul solstitiului de vara, cand zilele incep sa descreasca), iar Nasterea
Mantuitorului la 25 decembrie, adica dupa solstitiul de iarna, cand zilele
incep sa se mareasca.
d) Odata fixata la 25 decembrie, sarbatoarea Nasterii
Domnului a atras dupa sine revizuirea si deplasarea sau fixarea datelor unui
sir intreg de alte sarbatori, in general mai noi, care stau in dependenta
cronologica de ea, si anume : Taierea-imprejur a Domnului, intampinarea
Domnului, Bunavestire si Nasterea Sf. Ioan Botezatorul (vezi mai departe).
Totodata, in legatura cu marele praznic, au luat nastere in calendarul
rasaritean pomenirile unor sfinti mai importanti din Vechiul si din Noul
Testament, grupate inainte si dupa data Nasterii Domnului (ca de ex: cele 2
duminici dinaintea Nasterii si cea de dupa Nastere), a caror vechime e atestata
inca din sec. IV. Sarbatoarea Nasterii a devenit astfel al doilea punct
cardinal al anului bisericesc, dupa Sfintele Pasti. Dupa cum data Pastilor
guverneaza intreg ciclul sarbatorilor cu data variabila(vezimai departela aceasta
sarbatoare), tot asa Craciunul reglementeaza un ciclu important de sarbatori cu
date fixe, presarate in tot cursul anului bisericesc.
e)In ceea ce
priveste modul sarbatoririi, ziua Nasterii Domnului, fiind privita ca una
dintre cele mai mari sarbatori crestine, era praznuita cu mare solemnitate. In
ziua precedenta se ajuna(obicei
existent inca din sec. IV), se facea slujba in cadrul careia se botezau
catehumenii, ca si la Pasti si la Rusalii, si se citeau Ceasurile mari sau
imparatesti, numite asa pentru ca la Bizant luau parte la ele si imparatii, iar
la noi domnitorii cu toata curtea lor. Tot in ajun, slujitorii Bisericii
(preotii si cantaretii) umblau, ca si azi, cu icoana Nasterii pe la casele
credinciosilor, pentru a le vesti maritul praznic de a doua zi. Cu timpul, s-a
instituit si postul Craciunului, ca mijloc de pregatire sufleteasca pentru
intampinarea sarbatorii. Ziua sarbatorii insasi era zi de repaus; pana si
sclavii erau scutiti in aceasta zi de corvezile obisnuite. Erau oprite, prin
legi civile, spectacolele si jocurile de teatru si cele din palestre si
circuri. Era interzisa, de asemenea, plecarea genunchilor, atat in ziua
Nasterii cat si in tot timpul pana in ajunul Bobotezei, regula pe care, in
virtutea traditiei, o pastreaza pana astazi cartile noastre de slujba.
Pr. Prof. Ene Braniste
-------------------------------------------
Colindăm din toată țara - Pentru tot românul... oriunde s-ar afla! (Official Video)NOU
Partidul, sfinții și căciula
-
Spuneam acuma câteva zile că din păcate unele partide sau lideri de
partide au monopolizat sau confiscat expresii și termeni folosindu-le în
interes...
Cînd năucii sînt mai năuci decît prevede legea...
-
Niste cineva s-au gindit ca pensia lor (pe l.223/2015) este cam mica din
cauza ca majorarea pentru lucrari de exceptie (vestitul “Oscar’) i-a fost
inscri...
Traian Stanciu (1949-2023)
-
*STANCIU, Traian*. Profesor. S-a născut la 18 noiembrie 1949 în satul
Ioaniș, comuna Finiș, județul Bihor. Este fiul lui Traian și Ecaterina
Stanciu...
The Sacred Boob Tree
-
*The Sacred Boob Tree*
Big Oak Tree in So. Ca. (undisclosed location) a not so good picture of me,
and this is not the biggest tree out there.
Sur...